Tuesday, March 9, 2010

"Salutări din Roman". Salutări din anul 1905

Vedere generala a centrului orasului Roman din anul 1905 Acelasi loc acum - vedere generala a centrului orasului Roman din anul 2010 Acelaşi loc, 1905 şi 2009

      Anul 1905. Case noi, impunătoare şi frumoase. Alături sunt case modeste. Străzi întortocheate. Vila Kapri a ajuns în proprietatea Băncii Naţionale după misterioasa asasinare a celor doi fraţi proprietari. Peste drum vedem Casa Grigore Ciuntu care avea să adăpostească Banca Romanului până în anul 1914. În depărtare se distinge bine turnul clopotniţă al Bisericii Albe, Casa Grigore Done care aparţine acum familiei Celibidache şi noua clădire a Gimnaziului Roman Vodă. Peste drum de Banca Naţională, pe strada Bogdan Dragoş, este o clădire modestă. Încă nu a apărut mica clădire circulară a debitului de tutun de la intersecţia străzii Bogdan Dragoş cu strada Titulescu. 
      Prin anul 2005 ne-a vizitat o familie de oameni în vârstă. Am stat peste drum de Banca Naţională mi-a spus domnul în vârstă, arătând spre magazinul "Central". I-am spus că îmi amintesc bine gardul de liliac din faţa casei sale. Interlocutorul meu a fost surprins, şi-a chemat repede soţia să-i spuna că cineva îşi aminteşte gardul de liliac din faţa casei în care locuiseră. Doamna este oarecum nedumerită, nu înţelege momentul de emoţie al întoarcerii în istorie. Poate că şi bătrânului nu i se mai pare asa de importantă întoarcerea noastră în timp. Doamna se indepartează. La despărţire vizitatorul meu îmi zâmbeşte complice. Mă gândesc deja cu nostalgie că m-am întâlnit cu istoria.




No comments:

Post a Comment